Studium:
- 2021 – 2024 Doktorské studium na VŠVU v Bratislavě
- 2014 – 2020 Vysoká škola výtvarných umění v Bratislavě, Katedra Fotografie a nová média
- 2019 Strzemińského Akademie výtvarných umění v Lodži - Erasmus studium
Vybrané samostatné výstavy:
- 2024 Metanoia, Galerie Fotografic, Praha
- 2024 Utopia, Photogether Gallery, Zlín
- 2023 Depth of photography, Arta, Piešťany
- 2023 Univerzum technických obrazov, Galéria mladých, Nitra
- 2022 Aperture, Gandy Gallery, Bratislava
- 2021 Aquaroid, Polagraph Praha, Praha
- 2021 Nevidené, Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě
- 2021 Ramble Piešťany, Magna gallery, Piešťany
- 2020 Utópia, Flatgallery, Bratislava
- 2019 Nemiesto / Nečas, Galerie mladých, Nitra
Anotace:
Slovenská umělkyně Ema Lančaričová je absolventkou VŠVU v Bratislavě, Vizuální umění, program Fotografie a nová media. Kurátorský tým pod vedením Terezy Bonaventurové společně s autorkou připravuje v obou podlažích galerie výstavu analogových a instantních fotografií, založenou na filozofickém kontextu a experimentálním přístupu. Pracovní název chystané výstavy je Metanoia. Jedná se o zkoumání nejsoučasnějších poloh média fotografie. Umělá inteligence, algoritmy, stroje, ovlivňují vnímání a mění naše chápání fotografa jako tvůrce obrazu. Miliardy fotografií uložených kdesi na cloudech a zároveň obrovské rozměry datových center překrucují představy o fyzické podobě fotografie.
Kurátorský text:
Proč se dívat do kamer, S těmito oblaky není něco v pořádku, Hloubka fotografie, Metafotografie.
Portréty průmyslových kamer na různých velikostech instantního materiálu, vytištěné polaroidy vygenerovaného obrazu, video zakódované v rozšířené realitě na 100% chemickém podkladu. Mnohovrstevnatý projekt METANOIA slovenské fotografky Emy Lančaričové sestává z několika propracovaných souborů, které prostřednictvím experimentů s analogovou fotografií zkoumají nejsoučasnější polohy média fotografie.
Umělá inteligence a strojové učení mění naše chápání fotografa jako tvůrce obrazu. Algoritmy dennodenně ovlivňují koncepci vnímání technického obrazu. Miliardy fotografií uložené kdesi na cloudu a zároveň obrovské rozměry datových center překrucují představy o fyzické podobě fotografie. Výstavní projekt Emy Lančaričové, který je výsledkem doktorandského studia na VŠVU v Bratislavě, z nejrůznějších úhlů a za použití rozličných technických i myšlenkových přístupů pokládá otázku, co je fotografie v současnosti a připomíná, proč je diskuze o proměnách nových médií tak důležitá.
Tereza Bonaventurová
Kurátorský text: Tereza Bonaventurová, Leszek Wojaczek
Ema Lančaričová (*1993, Trnava) aktuálně čerstvě obhájila doktorandské studium na Vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě, kde v roce 2020 absolvovala magisterský stupeň na Katedře fotografie a nových médií. Ema Lančaričová je vizuální umělkyně, pracující zejména s analogovou a instantní fotografií, přičemž svoji tvorbu staví na filozofickém kontextu a experimentálním přístupu. Absolvovala desítky samostatných a skupinových výstav na Slovensku i v zahraničí. V teoretických pracích zkoumá změny fotografického média v současnosti. Workshopy jsou pro ni způsob, jak přiblížit některé z těchto přístupů lidem - ať už historické fotografické techniky nebo nové způsoby práce s instantní fotografií. Mezi jinými vystavovala v galerii Fotohof v Salzburku, na Rotlicht festivale ve Vídni, ve Photon Gallery v Lublani a Gandy Gallery v Bratislavě.